Anne Vada & Aki Fukakusa - «Solrenning»
Anne Vada
Anne Vada & Aki Fukakusa
Anne Vada & Jørn Hoel
- norske stemningsfulle folkeviser i ny drakt:
Anne Vada og japanske Aki Fukakusa har funnet tonen gjennom innspillingen Solrenning. På cden tolker Anne norske folkeviser i samspill med blant annet Aki på Shin-kin. Shin-kin er et gitarliknende instrument med tre silkestrenger. Det er av kinesisk herkomst og over 2000 år gammelt. Ved hjelp av et spesiallaget lydanlegg dyrker Fukakusa fram en egen "sound" på dette stillferdige instrumentet. Han er i dag den eneste profesjonelle utover i verden på sitt felt, og har gitt ut flere cder på detjapanske markedet. Musikken bærer preg av en meditativ ro i et spennende uttrykk.
- Under live-innspillingen I VålerengEN kirke traff tonene fra Shin-kin meg rett i hjertet. Det er godt å få dyrke det vakre! Dessuten var det spennende å skape noe i øyeblikket med alle musikerne til stede, sier Anne Vada. Selv om hun og Aki Fukakusa står i sentrum på denne produksjonen, har flere musikere bidratt på hvert sitt felt. Japanske Masashi Kikuchi spiller Saku-hachi fløyte og Shino-bue, Kjetil Bjerkestrand spiller keyboard og Rune Arnesen er perkusjonist. Midt oppi dette bidrar TNT's gitarist Ronni Le Tekrø med heftige toner på to av kuttene.
Her får du blant annet høre en annerledes "Den fyrste song" eller lytte til en meditativ versjon av "Om kvelden". Solrenning foreligger med 12 sanger i ny drakt fra vår folketoneskatt. Melodiene er arrangert av Aki Fukakusa i samarbeid med de øvrige musikerne. Erik Hillestad er produsent.
Solrenning er Anne Vadas andre cd-utgivelse på Kirkelig Kulturverksted. Hun har tidligere gitt ut "Øy i livet" (1995), en plate som også solgte på det japanske marked. Gjennom kontakter plateselskapet har i Japan, ble det altså gjort alvor av tanken på å lage plate med noen av de folkevisene Anne alltid har vært glad i, ikledd norsk-japansk drakt.
Låtoversikt «Solrenning»
Anmeldelser«Solrenning»
Norsk-japansk møte
Plateanmeldelser — 03.09.97 — Hamar Arbeiderblad
Resultatet er et album som i valg av melodier virker overraskende lite dristig, men som ved hjelp av sin orientalske sound tilfører stoffet et helt eget løft. Til det bidrar også Ronni Le Tekrø på gitar i et par kutt, som ogsp hører til i en helhet som bryter ut over de tradisjonelle folkevisegrensene. Geir Vestad
Gammel norsk og japansk
Plateanmeldelser — 18.08.97 — Bladet Tromsø
”Det heter ”Solrenning” og kunne heller ikke hett noe annet. Når Anne Vada får følge av japanske fløyter, blir det mye stemning fra Soloppgangens rike. Både middelaldervisa ”Bendik og Årolilja” og bedehussalmen ”Jeg råde vil alle” har fått en utforming som sier seks!” Trondar Lien
Folkemusikk i trygge hender
Plateanmeldelser — 18.08.97
”Annes stemme er som en definisjon av hvordan vakker folkemusikkvokal skal lyde, og hun treffer følelsesnerven i sangene med sikker presisjon.” Norlands Framtid
Vakkert fra Vada
Plateanmeldelser — 18.08.97 — Trønder-Avisa
”For dette er virkelig stemningsfullt og vakkert. Og ikke minst spennende Anne vill gå nye veier, og det har hun gjort - dette er norske folkeviser i en ny og eksotisk drakt” Heidi J. Stiklestad
Anne Vada - en stemme fra vårt innerste
Plateanmeldelser — 18.08.97 — Talefoten
”En av de vakreste stemmene i Norge på siste del av nittitallet tilhører den unge sangeren Anne Vada. Hennes nye plate ”Solrenning” med japaneren Aki Fukakusa viser til fulle hennes stemmekvaliteter. Det gamle strengeinstrumentet Shin.kin preger mye av lydbildet og gir en uvant og spennende klang til de norske folketonene. Geir Hegerstrøm
Sært og spennende
Plateanmeldelser — 18.08.97 — Dagsavis Skien
”Her er både følelser og tradisjon satt på prøve. Det kan virke sært, men meget spennende. Det kan være både sunt og godt å sette seg ned alene og la denne cd-en velle inn over seg. Det er særdeles stemningsskapende.” Helge Ottesen
Solrenning
Plateanmeldelser — 18.08.97 — Hordaland/ Voss
”Her vert det skapt ein spesiell sound som i alle fall ikkje har vorte norske folkeviser til del tidlegare. Den reine naturrøysta hennar inngår i ein perfekt symbiose med tonane frå Fukakusa.” Nils Kvamsdal